Hem > böcker > En sorts kärlek – Ray Kluun

En sorts kärlek – Ray Kluun

Sten och Carmen är det snygga storstadsparet med ett till synes perfekt liv. De är båda unga och framgångsrika inom reklamsvängen, de tillhör Amsterdams innekretsar och är lyckliga föräldrar till en liten dotter. Gott om både pengar och vänner.

Men tillvaron vräks omkull när de får beskedet att Carmen har bröstcancer. Medan hon tvingas till att byta ut sin bekymmerslösa livsstil mot en evighet av sjukhusbesök och strålbehandlingar uppför sig Sten sig som den stöttande och förstående maken, på dagarna – på nätterna blir han desto mer hämningslöst utlevande.

Plötsligt ställs den notoriskt otrogne rumlaren Sten inför det faktum att hans fru är döende. Hur ser äkta kärlek ut? Hur ska en god make vara? (adlibris.com)

Jag behöver inte läsa många sidor innan jag är fast. Det är en mycket välskriven bok som får mig att ömsom gråta, ömsom skratta och fastän Sten emellanåt beter sig riktigt illa förmår jag inte tycka illa om honom. Jag vill – men det går inte, varför vet jag inte, kanske på grund av den kärlek och passion för livet Ray förmedlar genom honom.

I början av varje kapitel finns så kallade ”wrampels”, teststycken lånade från böcker och sångtexter, dessa ger en känsla för kapitlet som ska komma och gör att jag på något sätt känner mig närmare Sten. Det är lätt att knyta an till en människa med väl valda textstycken. Här och där i boken finns det även små ”faktarutor” med information om t.ex platser Sten och Carmen besöker eller idrottshändelser Sten minns. Detta stärker verklighetsanknytningen men stör tyvärr min läsrytm ibland.

Jag kommer att läsa En sorts kärlek igen.

Kategorier:böcker Etiketter:
  1. Fröken Nina
    18 augusti 2008 kl. 18:26

    Det kommer en uppföljare i höst! Änklingen tror jag att den hette, gissa vem som ska läsa den! 😀

  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar