Hem > böcker > En väldans massa böcker – kortrecensioner

En väldans massa böcker – kortrecensioner

Jag har ju inte skrivit om en enda bok på väldigt länge. Det känns inte så bra eftersom detta framförallt ska föreställa en bokblogg. Så här kommer en lista på de böcker jag läst på sistone samt väldigt korta recensioner av de.

Brunstkalendern – Emma Hamberg: Tre systrar med tre väldigt olika liv. När mardrömmen slår till tvingas systrarna att återvända till barndomshemmet och sakta men säkert växer en ny gemenskap fram mellan dem.

En sån där rolig och mysig bok som ändå inte blir sockersliskigt söt då jag verkligen kan känna systrarnas ångest. Kanske är det tvärtom, kanske är det ångesten och olyckan som kommer först men att boken ändå inte blir för tung. I vilket fall så rekommenderar jag den varmt.

Vägen – Cormac McCarthy: Berättelsen om far och son som vandrar genom ett nedbrunnet landskap.

Jag hade otroligt höga förväntningar på denna bok men tyvärr infriades de inte riktigt och jag kan inte sätta fingret på vad det var jag inte tyckte om. Om ett tag ska jag ge den en ny chans.

Mig äger ingen – Åsa Linderborg: En sann berättelse om en liten flickas uppväxt med sin alkoholiserade pappa.

Jag gillade verkligen den här boken. Det är en tragisk historia men rakt igenom finns kärleken mellan far och dotter. Jag hade svårt att lägga undan den.

… Och himlen var oskyldigt blå – Charlotta Ölander: Charlottas berättelse om vad som hände när tsunamin drabbade Khao Lak.

Jag blev nästan fysiskt påverkad när Charlotta beskriver hur vattnet suger tag i henne och hur de sedan flyr med vattnet strax bakom dem, även fast jag aldrig kan föreställa mig hur fruktansvärt det måste ha varit så känns det nästan som om jag är där. Sedan följer en beskrivning av myndigheters oförmåga att hantera situationen och enskilda människors otroliga uppoffringar för varandra. En fantastisk bok.

När livet stannar – Malin Sävstam: När Malin kommer tillbaka från Thailand har hon förlorat sex personer i sin närhet.

Ytterligare en bok om tsunamin men denna fokuserar mer på liver efteråt, hur går man vidare efter en sådan upplevelse? Jag tänker att om hon klarade sig igenom det finns det inget jag inte kan klara av.

Fjärilen i glaskupan – Jean-Dominique Bauby: Efter ett slaganfall blir Bauby totalförlamad och kan enbart kommunicera genom att blinka med ena ögat.

En tänkvärd och vacker bok.

Livet på en kylskåpsdörr – Alice Kuipers: Enbart med hjälp av de små lappar som Claire och hennes mamma lämnar till varandra på kylskåpet får vi följa dem genom vardagen. Mitt i allt drabbar livet dem med full kraft.

Jag tog med boken till ett café och läste den från pärm till pärm. Vilket genialt sätt att förmedla en relation mellan två människor, det kändes som om jag verkligen lärde känna Claire och hennes mamma.

Änklingen -Ray Kluun: Detta är fortsättningen på En sorts kärlek, efter hustruns död ger sig Sten ut på två resor, först en galen brud- och knarktripp till Ibiza och sedan en lång resa till Australien tillsammans med sin dotter.

Två ord: Läs den!

Tankar från sängkanten – Marian Keyes: En samling krönikor om allt från skor, väskor och män till irländska luftgitarrmästerskap.

En helt okej bok som får mig att skratta för stunden. Bra att plocka fram när man behöver lite lättsam underhållning. Eftersom den är i krönikeformat kan man slå upp den på måfå.

Vi som aldrig sa hora – Ronnie Sandahl: Vi får följa ett gäng unga män i en småstad. Kärlek, familje- och kompisrelationer men också ensamhet, ångest och svek.

Jag tyckte om boken men hade ibland svårt att hänga med i hoppen mellan de olika situationsskildringarna.

Kategorier:böcker Etiketter:
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar