Hem > böcker > Sushi för nybörjare – Marian Keyes

Sushi för nybörjare – Marian Keyes

Idag är jag lat och kopierar baksidestexten. (Så borde jag kanske alltid göra, det är ju ändå mina åsikter som är det viktiga?)

Lisa Edwards tror inte sina öron när hon får reda på av sin chef på Femme magazine att hon har blivit befordrad till chefredaktörsjobbet i Dublin. Hon som var övertygad om att hennes nästa steg i karriären skulle vara som chef för koncernens flaggskepp på Manhattan i New York. Men istället får hon i uppdrag att starta ett nytt ungt, sexigt kvinnomagasin Colleen. Lisa känner sig förvisad till världens ände, men vägrar naturligtvis att erkänna det för någon.
Ashling Kennedy blir Lisas assistent på den nya redaktionen för Colleen. Hon är Lisas totala motsats. En liten fröken Fixar-allt, som oroar sig för allt och därför alltid har handväskan full med bra-att-ha saker. Ashlings bästa väninna Clodagh Kelly borde sväva i lycksalighet. Gift med drömprinsen, mor till två underbara barn, ett underbart hus. Så varför har hon på sista tiden känt lust att kyssa en groda? Det här är en historia om tre kvinnors liv och deras längtan efter lyckan som kanske inte alltid finns där man tror

Efter att under en lång period nästan uteslutande läst biografier och andra verklighetsbaserade böcker som alltid varit mer eller mindre tragiska har jag nu hamnat i en period när jag läser mycket av så kallad chick-lit. Visst finns det elände även här men i många fall, dock inte alla, kan man skratta åt det.

Och jag skrattar mycket men kan samtidigt inte låta bli att fundera på vad som ligger bakom kvinnornas handlingar. Vad är det som gör Lisa på gränsen till sjukt driven i sin karriär?

Varför har Ashling väskan full med bra-att-ha saker och varför känner hon sig manad att ta hand om alla och allt? Den enda jag inte undrar så mycket över är Clodagh, hon lider helt enkelt av ”gräset är grönare på andra sidan – sjukan”.

I och med att boken lider mot sitt slut rätas frågetecknen ut samtidigt som allting kraschar för de tre kvinnorna. Det är här jag ser svagheterna, allting går för snabbt. Det är i bokens sista femtedel som kvinnorna både faller ner i sina hål och tar sig upp ur dem. Jag blir nästan stressad av att läsa de sista 14 sidorna där den riktiga upplösningen kommer.

Jag gillar boken, betyget hamnat någonstans mellan en trea och en fyra.

Kategorier:böcker Etiketter:
  1. 07 juli 2009 kl. 8:18

    Haha, det är tyvärr ingen supersmart förvaring, bara etiketter som jag gillar. 🙂

  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar